Prezentowana poniżej analiza opiera się na danych zawartych wyłącznie w ogłoszeniach opublikowanych w badanym okresie przez polskich zamawiających w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W czerwcu polscy zamawiający opublikowali w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej łącznie 2 702 ogłoszenia o nowych zamówieniach publicznych i 8 ogłoszeń o konkursach. W tym samym miesiącu roku ubiegłego opublikowano 2 578 ogłoszeń o zamówieniach i 4 ogłoszenia o konkursach. W przypadku zamówień oznacza to wzrost o 4,81%, a w przypadku konkursów wzrost o 100,00%.
(w czerwcu danego roku)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
2 077 | 2 044 | 2 244 | 2 578 | 2 702 |
W czerwcu polscy zamawiający opublikowali w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej łącznie jedno ogłoszenie o wynikach zamówień publicznych i 11 ogłoszeń o wynikach konkursów. W tym samym miesiącu roku ubiegłego opublikowano 2 608 ogłoszeń o wynikach zamówień publicznych i 4 ogłoszenia o wynikach konkursów. W przypadku zamówień oznacza to wzrost o 22,32%, a w przypadku konkursów wzrost o 175,00%.
(w czerwcu danego roku)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1 967 | 2 236 | 1 864 | 2 608 | 3 190 |
W czerwcu 134 ogłoszenia dotyczyły robót budowlanych (w tym samym miesiącu roku poprzedniego - 182), 1 740 dostaw, (w tym samym miesiącu roku poprzedniego - 1 534), a 828 usług (w tym samym miesiącu roku poprzedniego - 862).
W wielu postępowaniach zamawiający dopuszczają składanie ofert częściowych, o których jest mowa w art. 91 ust. 1 ustawy Pzp. W takich przypadkach jedno ogłoszenie o postępowaniu wprowadza wiele okazji biznesowych.
Zamówienia ogłoszone w czerwcu zawierały średnio 6,0 części (w tym samym miesiącu roku poprzedniego - 6,2), z których każda stanowiła okazję do złożenia oferty.
(w czerwcu danego roku)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
13 770 | 13 023 | 14 105 | 15 925 | 16 246 |
Dla każdej części postępowania zamawiający w ogłoszeniu określają, czy dotyczy ona projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej. W czerwcu, w przypadku 8,7% (w roku ubiegłym - 5,9%) okazji biznesowych zamawiający zadeklarowali, że dotyczy ona projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej.
W czerwcu ogłoszono zawarcie 13 326 umów, a w tym samym miesiącu roku poprzedniego - 10 293. Oznacza to wzrost o 29,47%. Z małymi i średnimi przedsiębiorcami zawarto 7 433 umów, czyli 55,8% wszystkich umów. Podane liczby obejmują także zawarte umowy ramowe.
(w czerwcu danego roku)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
8 408 | 9 525 | 8 660 | 10 293 | 13 326 |
W czerwcu liczba unieważnionych postępowań o zamówienie lub ich części wyniosła 3 146, co stanowi 19,10% wszystkich ogłoszonych wyników okazji biznesowych (dla robót budowlanych - 19,2%, dla dostaw - 18,0% i dla usług - 23,7%). W tym samym miesiącu roku ubiegłego ogłoszono unieważnienie dla 20,78% wszystkich ogłoszonych wyników okazji biznesowych (dla robót budowlanych - 38,2%, dla dostaw - 19,8% i dla usług - 23,1%). Porównując rok do roku - oznacza to spadek o 8,08%.
(w czerwcu danego roku)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
20,56% | 22,39% | 17,99% | 20,78% | 19,10% |
Główną przyczyną unieważnień jest brak wystarczającej liczby ofert niepodlegających odrzuceniu. Na podstawie ogłoszeń informujących o unieważnieniu nie sposób stwierdzić, które zamówienia lub ich części unieważnione zostały z powodu niezłożenia żadnej oferty, a które na skutek odrzucenia wszystkich ofert. Informacja ta byłaby cenna przy określaniu faktycznej liczby ofert składanych w jednym postępowaniu lub jego części.
W czerwcu br. zawarcie 51,97% umów poprzedzone było złożeniem tylko jednej oferty. W czerwcu roku minionego odsetek ten wynosił 52,77%. Oznacza to spadek o 1,52%.
Odsetek postępowań, w których w czerwcu wpłynęła określona liczba ofert przedstawiono na wykresie.
(w czerwcu, w różnych latach)
W czerwcu br., w Niemczech zawarcie 31.41% umów poprzedzone było złożeniem tylko jednej oferty (o 40% mniej niż w Polsce), we Francji 18.97% (o 63% mniej niż w Polsce), we Włoszech 35.51% (o 32% mniej niż w Polsce), a w Hiszpanii 32.71% (o 37% mniej niż w Polsce).
(w czerwcu 2023 r., w wybranych krajach UE)
W czerwcu br. w postępowaniach zakończonych zawarciem umowy składano średnio 2,38 oferty. W czerwcu roku ubiegłego liczba ta wynosiła 2,07 oferty. Oznacza to wzrost o 14,79%.
(w czerwcu danego roku)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
2,131 | 2,305 | 2,511 | 2,074 | 2,380 |
Sama średnia liczba ofert składanych w jednym postępowaniu zakończonym podpisaniem umów nie może stanowić miary konkurencyjności postępowań. Liczba ta nie uwzględnia bowiem postępowań (części), w których nie złożono ani jednej oferty. Ogłoszenia o wynikach postępowań zawiera wyłącznie informację pozwalającą na ustalenie łącznej liczby okazji biznesowych (części), które unieważniono na skutek niezłożenia żadnej oferty lub odrzucenia wszystkich ofert. Ze względu na znaczną liczbę unieważnień można przypuszczać, że faktyczna liczba ofert składanych w odpowiedzi na jedną okazję biznesową jest znacznie mniejsza od 2.
W czerwcu br. w Niemczech, w postępowaniach zakończonych zawarciem umowy składano średnio 3,98 oferty (o 67% więcej niż w Polsce), we Francji 6,45 (o 171% więcej niż w Polsce), we Włoszech 3,65 (o 53% więcej niż w Polsce), a w Hiszpanii 4,86 (o 104% więcej niż w Polsce).
(w czerwcu 2023 r. w wybranych krajach UE)
3,98 | 6,45 | 3,65 | 4,86 | 2,38 |
Średni czas trwania postępowań prowadzonych w trybie konkurencyjnym, których wynik ogłoszono w czerwcu br. wyniósł 86,9 dnia, podczas, gdy przed rokiem 93,7 dnia. Oznacza to spadek o 7,18%. W przypadku robót budowlanych czas ten wynosił 117,2 (w roku ubiegłym 106,4), w przypadku dostaw 85,7 (w roku ubiegłym 88,9), a w przypadku usług 90,8 (w roku ubiegłym 117,2).
(w czerwcu danego roku)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
95,8 | 94,5 | 109,5 | 93,7 | 86,9 |
Podane dane dotyczące średniego czasu trwania postępowań mogą być obciążone pewnym niewielkim błędem, gdyż nie uwzględniają postępowań, które były wszczęte przed 2015 rokiem, a zostały rozstrzygnięte dopiero w roku bieżącym.
Dane mogą się nieznacznie różnić od danych publikowanych przez Urząd Zamówień Publicznych, co jest wynikiem stosowania innego oprogramowania analitycznego, a także innych, niż TED źródeł pozyskiwania danych. Różnice, o ile istnieją powinny być pomijalnie małe.
Od kwietnia 2023 r. wprowadzono korektę algorytmu obliczania średniej liczby ofert złożonych w ramach jednego postępowania. Zmian polega na tym, że nie są uwzględniane części zamówień, dla których zamawiający informowali o złożeniu więcej, niż 100 ofert. Tak ogromna liczba ofert wydaje się nieprawdopodobna i z ogromnym prawdopodobieństwem jest błędem zamawiającego. Zmiana algorytmu nie wpływa na średnia liczbę ofert składaną w polskich postępowaniach, jednak ma znaczący wpływ na ten wskaźnik obliczany np. w Niemczech.
W analizie wykorzystano dane z serwisu TED z ostatniego dnia czerwca 2023 r.