Prezentowana poniżej analiza opiera się na danych zawartych wyłącznie w ogłoszeniach opublikowanych w badanym okresie przez polskich zamawiających w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W styczniu polscy zamawiający opublikowali w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej łącznie 2 041 ogłoszeń o nowych zamówieniach publicznych i 5 ogłoszeń o konkursach. W tym samym miesiącu roku ubiegłego opublikowano 1 729 ogłoszeń o zamówieniach i 2 ogłoszenia o konkursach. W przypadku zamówień oznacza to wzrost o 18,05%, a w przypadku konkursów wzrost o 150,00%.
LICZBA OGŁOSZEŃ O ZAMÓWIENIACH
w styczniu danego roku
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1 594 | 1 574 | 394 | 1 729 | 2 041 |
W styczniu polscy zamawiający opublikowali w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej łącznie 4 795 ogłoszeń o nowych zamówieniach publicznych i 11 ogłoszeń o konkursach. W tym samym miesiącu roku ubiegłego opublikowano 3 743 ogłoszenia o zamówieniach i 22 ogłoszenia o konkursach. W przypadku zamówień oznacza to wzrost o 28,11%, a w przypadku konkursów spadek o 50,00%.
LICZBA OGŁOSZEŃ O WYNIKACH ZAMÓWIEŃ
w styczniu danego roku
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
3 284 | 3 140 | 3 217 | 3 743 | 4 795 |
W styczniu 113 ogłoszenia dotyczyły robót budowlanych (w tym samym miesiącu roku poprzedniego - 120), 1 138 dostaw, (w tym samym miesiącu roku poprzedniego - 905), a 790 usług (w tym samym miesiącu roku poprzedniego - 704).
W wielu postępowaniach zamawiający dopuszczają składanie ofert częściowych, o których jest mowa w art. 91 ust. 1 ustawy Pzp. W takich przypadkach jedno ogłoszenie o postępowaniu wprowadza wiele okazji biznesowych.
Zamówienia ogłoszone w styczniu zawierały średnio 6,4 części (w tym samym miesiącu roku poprzedniego - 6,8), z których każda stanowiła okazję do złożenia oferty.
LICZBA OKAZJI BIZNESOWYCH / CZĘŚCI
w styczniu danego roku
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
10 672 | 10 675 | 2 755 | 11 800 | 13 103 |
Dla każdej części postępowania zamawiający w ogłoszeniu określają, czy dotyczy ona projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej. W styczniu, w przypadku 4,8% (w roku ubiegłym - 6,0%) okazji biznesowych zamawiający zadeklarowali, że dotyczy ona projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej.
W styczniu ogłoszono zawarcie 17 396 umów, a w tym samym miesiącu roku poprzedniego - 13 666. Oznacza to wzrost o 27,29%. Z małymi i średnimi przedsiębiorcami zawarto 9 415 umów, czyli 54,1% wszystkich umów.
Podane liczby obejmują także zawarte umowy ramowe.
LICZBA OGŁOSZONYCH KONTRAKTÓW
w styczniu danego roku
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
14 097 | 14 000 | 13 928 | 13 666 | 17 396 |
W styczniu liczba unieważnionych postępowań o zamówienie lub ich części wyniosła 4 701, co stanowi 21,27% wszystkich ogłoszonych wyników okazji biznesowych (dla robót budowlanych - 16,6%, dla dostaw - 18,5% i dla usług - 27,1%). W tym samym miesiącu roku ubiegłego ogłoszono unieważnienie dla 21,55% wszystkich ogłoszonych wyników okazji biznesowych (dla robót budowlanych - 29,0%, dla dostaw - 19,6% i dla usług - 25,2%). Porównując rok do roku - oznacza to spadek o 1,30%.
ODSETEK UNIEWAŻNIEŃ
w styczniu danego roku
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
17,5 | 18,9 | 21,2 | 21,6 | 21,3 |
Główną przyczyną unieważnień jest brak wystarczającej liczby ofert niepodlegających odrzuceniu. Na podstawie ogłoszeń informujących o unieważnieniu nie sposób stwierdzić, które zamówienia lub ich części unieważnione zostały z powodu niezłożenia żadnej oferty, a które na skutek odrzucenia wszystkich ofert. Informacja ta byłaby cenna przy określaniu faktycznej liczby ofert składanych w jednym postępowaniu lub jego części.
W styczniu br. zawarcie 56.36% umów poprzedzone było złożeniem tylko jednej oferty. W styczniu roku minionego odsetek ten wynosił 53.47%. Oznacza to wzrost o 5,40%.
Odsetek postępowań, w których w styczniu wpłynęła określona liczba ofert przedstawiono na wykresie.
W styczniu br., w Niemczech zawarcie 27.14% umów poprzedzone było złożeniem tylko jednej oferty (o 52% mniej niż w Polsce), we Francji 22.03% (o 61% mniej niż w Polsce), we Włoszech 34.12% (o 39% mniej niż w Polsce), a w Hiszpanii 33.6% (o 40% mniej niż w Polsce).
W styczniu br. w postępowaniach zakończonych zawarciem umowy składano średnio 2,04 oferty. W styczniu roku ubiegłego liczba ta wynosiła 2,10 oferty. Oznacza to spadek o 2,83%.
ŚREDNIA LICZBA OFERT NA KONTRAKT
w styczniu danego roku
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1,92 | 1,98 | 2,17 | 2,10 | 2,04 |
Sama średnia liczba ofert składanych w jednym postępowaniu zakończonym podpisaniem umów nie może stanowić miary konkurencyjności postępowań. Liczba ta nie uwzględnia bowiem postępowań (części), w których nie złożono ani jednej oferty. Ogłoszenia o wynikach postępowań zawiera wyłącznie informację pozwalającą na ustalenie łącznej liczby okazji biznesowych (części), które unieważniono na skutek niezłożenia żadnej oferty lub odrzucenia wszystkich ofert. Ze względu na znaczną liczbę unieważnień można przypuszczać, że faktyczna liczba ofert składanych w odpowiedzi na jedną okazję biznesową jest znacznie mniejsza od 2.
W styczniu br. w Niemczech, w postępowaniach zakończonych zawarciem umowy składano średnio 7,62 oferty (o 273% więcej niż w Polsce), we Francji 4,71 (o 131% więcej niż w Polsce), we Włoszech 3,42 (o 68% więcej niż w Polsce), a w Hiszpanii 5,78 (o 183% więcej niż w Polsce).
ŚREDNIA LICZBA OFERT NA KONTRAKT
w styczniu danego roku (inne kraje)
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
7,62 | 4,71 | 3,42 | 5,78 | 2,04 |
Średni czas trwania postępowań prowadzonych w trybie konkurencyjnym, których wynik ogłoszono w styczniu br. wyniósł 89,4 dnia, podczas, gdy przed rokiem 96,1 dnia. Oznacza to spadek o 6,91%. W przypadku robót budowlanych czas ten wynosił 131,0 (w roku ubiegłym 127,9), w przypadku dostaw 93,3 (w roku ubiegłym 101,4), a w przypadku usług 78,2 (w roku ubiegłym 82,8).
ŚREDNI CZAS TRWANIA POSTĘPOWAŃ
w styczniu danego roku
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
98,1 | 93,0 | 99,4 | 96,1 | 89,4 |
Podane dane dotyczące średniego czasu trwania postępowań mogą być obciążone pewnym niewielkim błędem, gdyż nie uwzględniają postępowań, które były wszczęte przed 2015 rokiem, a zostały rozstrzygnięte dopiero w roku bieżącym.
Dane mogą się nieznacznie różnić od danych publikowanych przez Urząd Zamówień Publicznych, co jest wynikiem stosowania innego oprogramowania analitycznego, a także innych, niż TED źródeł pozyskiwania danych. Różnice, o ile istnieją powinny być pomijalnie małe.
Od listopada 2022 r. zrezygnowano z podawania danych dotyczących udzielonych zamówień. Informacje zawarte w ogłoszeniach publikowanych przez wykonawców zawierają szereg błędów. Dotyczy to w szczególności umów ramowych. Bez szczegółowej analizy ogłoszenia trudno ustalić, czy ogłoszenie dotyczy umowy wykonawczej, czy podpisania umowy ramowej. Częste są także przypadki, w których podana przez wykonawcę kwota zamówienia różni się od rzeczywistej o rząd wielkości. Uznano zatem, że rezygnacja z podawania wartości udzielonych zamówień jest zasadna.
W analizie wykorzystano dane z serwisu TED z ostatniego dnia stycznia 2023 r.